חוזרים ללימודים? זה הזמן לבנות שיגרה בריאה עבור הילדים

ד"ר תורי גולדשטיין דיאטנית קלינית

  1. התזונה משפיעה על התפקוד הקוגניטיבי שלנו, על איכות השינה, השליטה העצמית, רמת האגרסיות, הפרעות קשב וריכוז ודיכאון.
  2. שגרת הזנה מאוזנת ומגוונת יכולה לסייע לתפקוד המיטבי של ילדינו בשגרת היום, בלימודים ואפילו בהתנהגות.
  3. לעיתים כל מה שצריך הוא לשנות את תזונת הילד בכדי לתת לו הזדמנות טובה יותר לחוות שגרת יום מוצלחת ומיטבית.
  4. ישנם מספר עקרונות תזונה קלים ופשוטים ליישום, שישפיעו לטובה על שגרת החיים של כל בני הבית.
  5. תזונה מיטבית כוללת שתייה מרובה, צריכת חלבונים איכותיים וקלים לעיכול כמו דגים טריים, צריכת מגוון של ירקות ופירות, מזונות עשירים בסידן וחומצות שומן חד בלתי רווי.

החגים מאחורינו, וסוף כל סוף כולנו נכנסים לשגרת לימודים ולשגרת חיים. בכל בית שבו יש ילדים, אנחנו יודעים מה זה אומר – מארגנים מערכת לימודים, מערכת חוגים ומערכת הסעות לכל הפעילויות אחר הצהרים של המשפחה. אבל רגע, האם בכל ההתארגנות של בניית השגרה, עצרנו לחשוב ולהכין גם מערכת תזונתית לילדים?

המזון שהילדים שלנו אוכלים משפיע על התנהגותם. המשפט שנאמר לעיתים באופן סתמי "אנחנו זה מה שאנחנו אוכלים" אינו סתמי בכלל. שגרת הזנה מחושבת, מאוזנת ומגוונת עבור הילדים שלנו, משפיעה עליהם במישורים רבים ויכולה לסייע לתפקוד המיטבי שלהם בשגרת היום, בלימודים ואפילו בהתנהגות.

כן, רובנו כבר מודעים כיום לעובדה שהתזונה משפיעה על בריאות הלב, המטבוליזם, תפקוד המערכת החיסונית, ההתפתחות מינית וכיוצא בזה. מה שלא כולם מודעים אליו, היא העובדה שהתזונה משפיעה גם על התפקוד הקוגניטיבי שלנו, על איכות השינה, השליטה העצמית, רמת האגרסיות, הפרעות קשב וריכוז ודיכאון.

כהורים אנחנו מוכנים להשקיע לא מעט עבור האושר והבריאות של ילדינו. רבים מאיתנו מוציאים כספים לא מעטים עבור הוראה מתקנת, אימון לקשב וריכוז, חוגים לשיפור יכולות חשיבה ועוד כדי לאפשר לילדים שלנו להתקדם במערכות החיים שלהם, לעמוד בדרישות ולהשיג הישגים.

עכשיו, האם ידעתם שתזונה לקויה לא רק שלא תורמת לשיפור מצבים אלו, אלא עלולה להחמיר אותם? ויותר מזה, האם ידעתם שלעיתים כל מה שצריך הוא לשנות את תזונת הילד בכדי לתת לו הזדמנות טובה יותר לחוות שגרת יום מוצלחת ומיטבית?

תזונה מותאמת משליכה על ספקטרום רחב מאוד של תחומים בחיינו. על מנת לתכנן שנה שבה הילדים רגועים, קשובים, בריאים ומאושרים יותר וגם מצליחים לממש טוב יותר את הפוטנציאל שלהם, יש מספר אלמנטים שאנחנו פשוט חייבים לכלול בתפריט שלהם:

  1. שתייה מספקת של מים (ולא שתייה מתוקה היא לא תחליף). חשוב שהילדים שלנו לא יתנהלו במהלך היום כשהם  "מיובשים חלקית".
  2. אכילת 2-3 מנות דג בשבוע, כאשר מומלץ לפחות אחת מהן (וכמובן עדיף יותר) תהיה עשירה באומגה 3. שימו לב – חשוב מאוד שהדגים יהיו דגים טריים ודלים בכספית או ללא כספית בכלל. הדגים העונים לדרישה זו כוללים דגי בריכות טריים הגדלים פה בארץ כמו הבורי, הפורל ואחרים.
  3. צריכה של לפחות 5 ירקות בצבעים שונים כל יום.
  4. צריכה של 1-3 מנות פרי מידי יום.
  5. צריכת מזונות המכילים חומצות שומן חד בלתי רוויי, כגון שמן זית, אבוקדו וטחינה.
  6. צריכת זרעים/ אגוזים/שקדים (פיצוחים לא קלויים) מידי יום.
  7. אכילת מזונות עתירי סידן, כגון: טחינה/ שומשום/שקדים/ מוצרי חלב למיניהם.
  8. אכילת סיבים תזונתיים (קמח מלא/ קטניות/ ירקות וכדומה..)

זה נשמע מסובך? – לא ממש. אלה הם עקרונות שכל אחד מאיתנו יכול ליישם בקלות לא רק עם הילדים, אלא גם לעצמנו, כי בואו נודה על האמת, השגרה שלנו היא תובענית לא פחות.

ברגע שאנחנו פועלים לפיהם ויוצרים בבית שגרת תזונה מאוזנת ומגוונת, אנחנו תורמים משמעותית לשיפור הקוגניציה של הילד (מי גאון של אמא?), לשיפור איכות השינה של הילדים שלנו (ואז קל יותר להעיר בבוקר), לשיפור במצב רוח (איזה כייף לראות את הילד מחייך ולא נוהם עלינו!), לשיפור בריכוז ובקשב (הוא כבר לא "חולם" בשיעור) ורואים שהילד יותר רגוע ופחות אגרסיבי (בבית וכן, גם בכיתה…)

אז כמו שהכנתם ותליתם מערכת שעות על דלת המקרר, כדאי לבנות גם מערכת תזונה מאוזנת, שהיא רווח נקי לכל המשפחה.