הקשר בין תזונה לירידה בפריון אצל גברים

ד"ר תורי גולדשטיין, דיאטנית קלינית

  1. מחקרים מעלים שהגורם הגברי לבעיות אי פריון עומד על בין 10 ל- 20 אחוז.
  2. במדינות מפותחות, בעולם המערבי, נרשמת במהלך 50 השנים האחרונות מגמה של ירידה משמעותית בריכוז תאי הזרע.
  3. בין ה"חשודים העיקריים" המקושרים לירידה זו ניתן למצוא זיהומים סביבתיים, רעלנים ותזונה בלתי מאוזנת.
  4. שינויים באופי התזונה וירידה במשקל עשויים לשפר את נתוני הזרע ולסייע לבני הזוג להרות.
  5. בסיס תזונתי טוב ישפר לא רק את הסיכוי שלכם להרות, אלא גם את הסיכויים של ילדכם להיות הורים בבוא הזמן.

מחקרים מעלים שהגורם הגברי לבעיות אי פריון עומד על בין 10 ל- 20 אחוז, כאשר דווקא במדינות מפותחות קיימת ירידה בריכוז תאי הזרע. בין ה"חשודים העיקריים" המקושרים לירידה זו – זיהומים סביבתיים, רעלנים ותזונה בלתי מאוזנת. שינויים באופי התזונה וירידה במשקל עשויים לשפר את נתוני הזרע ולסייע לבני הזוג להרות.

בני זוג שחולמים על ילד משלהם ואינם מצליחים להרות לאורך זמן,  מוצאים עצמם לא פעם במצב של תסכול ועוגמת נפש שעלולים להשפיע גם על הזוגיות ביניהם. מתוך מחקר שערך ארגון הבריאות העולמי,  שהקיף  8500 זוגות שסבלו מאי פריון, דווח כי במדינות המפותחות שיעור אי פריון כתוצאה מבעיה אצל האישה עומד על 40% מהמקרים וכתוצאה מבעיה הקשורה לגבר בלבד עומד על 10% מהמקרים. מחקרים אחרים טוענים, מנגד, שהגורם הגברי לבעיות אי פריון עומד על נתון גבוה יותר ומגיע אף ל- 20% מהמקרים.

המדדים החשובים ביותר לפריון הגבר הם ריכוז הזרע ותנועתיות הזרע. במדינות מפותחות, בעולם המערבי, נרשמת במהלך 50 השנים האחרונות מגמה של ירידה משמעותית בריכוז תאי הזרע, כאשר הגורמים הנחשבים ל"חשודים העיקריים" לירידה בריכוז הזרע הם זיהומים סביבתיים, רעלנים ותזונה בלתי מאוזנת. מספר רב של מחקרים מקשר פרמטרים לא תקינים של הזרע עם עודף משקל או השמנה בטנית אצל גברים. 

כמובן שכל מקרה הוא לגופו ולעיתים הבעיה מורכבת, אולם לעיתים ניתן לערוך התאמות קלות באופי ורכיבי התזונה, הכוללים ירידה במשקל ושינויים  תזונתיים  אלה עשויים להביא לשיפור בנתוני הזרע ולסייע לבני הזוג להגשים החלום ולהביא ילד לעולם.

בין הגורמים התזונתיים המשפיעים על נתוני הזרע ניתן למנות את הקבוצות הבאות:

אומגה 3- חומצות שומן מסוג אומגה 3 ניתן למצוא בתזונה עתירה בדגים הידועים כעשירם באומגה 3, כגון: בורי, לברק, סלמון , פורל, מקרל. מחקרים מצאו קשר חיובי בין צריכת דגים אצל גברים, לבין איכות הזרע, קיצור משך הזמן עד שהושג הריון וסיכוי נמוך יותר לסבול מאי פריון בגברים.

נוגדי חמצון הכוללים בעיקר מזונות העשירים בוויטמיני C ו- E . מזונות עתירים בוויטמין C  כוללים את פירות ההדר, ברוקולי, תרד, בטטה, עגבניות וגמבה. מזונות עתירי ויטמין E  כוללים דגים, במיוחד: אמנון, פורל, בורי ובאס וכן ביצים, עוף, כבד, אגוזים, בוטנים ושקדים.

מזון עתיר בחומצה פולית כגון: קטניות, תרד, ברוקולי עוף ובקר.

מזון עשיר בוויטמין B12, כגון: ביצים, יוגורט, דגים מסוימים כגון: בורי, קרפיון, פורל, סרדינים (כולל משומרים), סלמון, טונה (כולל שימורים), קוד  ופירות ים (לא כשר), מוצרי חלב בעיקר יוגורט, בשר ועוף.

מתכננים להפוך להורים? ממה כדאי להימנע?

  • משומן טרנס
  • עישון
  • אלכוהול

אכילה מאוזנת, בסגנון התזונה הים תיכונית הכוללת דגים טריים, פירות ,ירקות, אגוזים ופיצוחים שונים, מוצרי חלב דל שומן  ויוגורטים נמצאה מקושרת לאיכות זרע טובה בגברים.

כהורים לעתיד, או ככאלה המבקשים להרחיב את המשפחה, כמובן שחשוב לדאוג שבבית יאכלו מזון בריא, תוך הקפדה על רכיבים איכותיים, טריים, מגוונים ומזינים. עבור אלה מאתנו שנתקלו בעבר בקושי להרות, חשוב במיוחד לבנות מערכת תזונה עשירה באומגה 3, ויטמין E וויטמין C וכן בחומצה פולית וויטמין B12.

וזה עוד לא הכל. כי בסיס תזונתי טוב ישפר גם את הסיכויים של ילדכם להיות הורים בבוא הזמן, (כן, כן, אני מדברת אליכם סבא וסבתא לעתיד) ללא קשר למשקל גופם בילדות, כדאי שכל ילד ונער מתבגר יזכו בילדותם לתזונה איכותית, עתירת דגים, אגוזים , פירות וירקות. מעבר למניעת תחלואות בעתיד גם נמנע הרבה תסכול המקושר לאי פריון כשהנושא יעמוד על הפרק.

מאחלת לכולם בית בריא ומלא צהלות ילדים.